Strona główna

ELOSZKA

Grupa pod patronatem Gracjana Płosaja serdecznie wita na portalu przeznaczonym do lektury historii komputera i tematów z nim zwiazanych. Życzymy miłej lektury.

TYPY KOMPUTERÓW

TYPY KOMPUTERÓW :

 

Współcześnie komputery dzieli się na:

 

    Komputery osobiste  – o rozmiarach umożliwiających ich umieszczenie na biurku, używane zazwyczaj przez pojedyncze osoby.

 

     Komputery domowe – poprzedniki komputerów osobistych, korzystające z telewizora, jako monitora.

    

    Konsola– komputer wyspecjalizowany w programach rozrywkowych. Zazwyczaj korzysta z telewizora jako głównego wyświetlacza. Posiada ograniczone oprogramowanie przygotowane do wydajnego uruchamiania programów i gier. Na niektórych modelach można zainstalować inny system operacyjny i wykorzystywać do specyficznych zastosowań, np. procesory graficzne konsoli PS3 nadają się np. do łamania różnego rodzaju kodów.

    

    Komputery mainframe – często o większych rozmiarach, których zastosowaniem jest przetwarzanie dużych ilości danych na potrzeby różnego rodzaju instytucji, pełnienie roli serwerów itp.

    

    Komputery gospodarcze – używane w gospodarstwach rolnych w celu efektywnego sterowania procesami produkcyjnymi.

   

    Superkomputery – największe komputery o dużej mocy obliczeniowej, używane do czasochłonnych obliczeń naukowych i symulacji skomplikowanych systemów.

   

    Komputery wbudowane –  specjalizowane komputery służące do sterowania urządzeniami z gatunku automatyki przemysłowej, elektroniki użytkowej (np. telefony komórkowe itp.) czy wręcz poszczególnymi komponentami wchodzącymi w skład komputerów.

 http://image.ceneo.pl/data/products/18809647/f-sony-playstation-3-super-slim-12gb.jpg

http://files.itproportal.com/wp-content/uploads/photos/Mainframe_fullwidth.jpg

https://brunodars.files.wordpress.com/2015/07/personalcomputer0276d75f71-6066-47ea-ae99-c35c59cf1d1alarge.jpg

HISTORIA KOMPUTERA

HISTORIA KOMPUTERÓW :

 

Najwybitniejsi naukowcy, których prace przyczyniły się do powstania komputerów:

 

    Blaise Pascal (kalkulator od nazwiska konstruktora zwany Pascaliną, 1642)

    Gottfried Leibniz (system binarny, żywa ława do obliczeń, mechanizm stepped drum)

    Abraham Stern (maszyna licząca)

    Charles Babbage (maszyna różnicowa, maszyna analityczna)

    Ada Lovelace (prace teoretyczne, wizjonerskie w jej czasach koncepcje wykorzystania komputerów)

    Claude Shannon (teoretyczne podstawy budowy komputerów – „przekucie” algebr Boole’a i współczesnej mu wiedzy o elektronice)

    Alan Turing (teoretyczne podstawy informatyki, maszyna Turinga i uniwersalna maszyna Turinga)

 

Niektóre z historycznych modeli komputerów:

 

    Atanasoff-Berry Computer – maszyna do rozwiązywania układów równań algebraicznych liniowych, skonstruowana w roku 1939 przez Johna Atanasoffa i jego studenta Clifforda Berry’ego.

    Z3 – w pełni automatyczny komputer o zmiennym programie zbudowany przez niemieckiego inżyniera Konrada Zuse w 1941.

    Colossus – wyprodukowane przez rząd brytyjski podczas drugiej wojny światowej w liczbie 11 sztuk komputery lampowe, których zadaniem było łamanie szyfrów (zwłaszcza do złamania szyfrów maszyny Lorenza).

    ENIAC – tworzony w latach 1943–1946 elektroniczny komputer, który składał się z 18 tys. lamp elektronowych, 1500 przekaźników, ważył 30 ton i miał wymiary 15 na 9 metrów.

 https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSaLd8IO0w2j8cH0iUBxRTHYdgYlT4gg7Vs5SevknPkeuBZ1lE

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4b/Colossus.jpg/375px-Colossus.jpg

 

BUDOWA KOMPUTERA

PODSTAWOWE ELEMENTY KOMPUTERA :

 

Większość współczesnych komputerów opartych jest na tzw. architekturze von Neumanna. Komputer składa się z trzech typów podstawowych elementów:

 

    procesora – podzielonego na część arytmetyczno-logiczną czyli układu, który faktycznie wykonuje wszystkie konieczne obliczenia oraz część sterującą (często obok CPU obecny jest także GPU, czy procesor dźwięku).

    pamięci RAM – (od ang. Random Access Memory) czyli układy scalone, które przechowują program i dane (umożliwia to m.in. samomodyfikację programu) oraz bieżące wyniki obliczeń procesora i stale, na bieżąco wymienia dane z procesorem

    urządzeń wejścia/wyjścia – które służą do komunikacji komputera z otoczeniem.

https://www.google.pl/search?q=budowa+komputera&tbm=isch&imgil=g7q3unzj3yWWxM%253A%253BN58yiHul-92EbM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fnaszekomputery.manifo.com%25252Fbudowa-komputera&source=iu&pf=m&fir=g7q3unzj3yWWxM%253A%252CN58yiHul-92EbM%252C_&usg=__AGSgUATfErQNWyZUwjLEt6glJBo%3D&biw=1280&bih=857&ved=0ahUKEwjm0rOIk8DLAhUFLZoKHa1wBbQQyjcIJQ&ei=oKrmVuaCFIXa6ASt4ZWgCw#imgrc=g7q3unzj3yWWxM%3A

Więcej artykułów…

  1. CO TO JEST KOMPUTER?
  2. Witaj!